Anda adalah tetamu ke blog ini.

Jumaat, 29 Ogos 2014

Tokyo Ham Festival 2014 - Kuala Lumpur - Nagoya - Osaka

Assalamualaikum.

Perjalanan kami bermula pada 19hb jam 10.00 malam dimana kami bertemu di KLIA 2. Nyaris tewas mengejar pintu berlepas hahahaha... antara terminal gate di KLIA 2 sangat-sangat jauh. nasihat saya buat kawan-kawan yang pertama kali menggunakan KLIA 2, sila datang awal dan check in awal ya. Terus berada di gate seawal yang boleh. Penerbangan kami adalah jam 12.55 pagi.

Saya sebelum itu singgah di KLIA untuk mengambil portable wifi. Memandangkan handphone kami tidak bersesuaian dengan freq di sana dan polisi negara Jepun yang tidak membenarkan kami melanggan prepaid phone bagi tempoh singkat. Kami terpaksa memilih alternatif menyewa wifi dari malaysia siap2.

Ketika travelling la ni, tanpa internet pasti sukar untuk kami hahahahaa... lagi2 jika ada yang tak boleh berenggang dengan Facebook :p huhuhu...

Bilangan ahli yang akan pergi bertambah. Saya, Aziz, Iqbal, Feroz dan kak sue. 5 terkini!

Perjalanan dengan kapal terbang mengambil masa 6 jam lebih kurang.

Dan ini ialah peta perjalanan kami mengginakan tren laju (shinkansen). Destinasi tiada diplot dalam gambar ialah Hiroshima dan Kobe.

Saya tertidur sepanjang penerbangan. Cuma tersedar ajer rupanya jam 4 pagi dah cerah. Jam di jepun adalah awal 1 jam dari malaysia.

Setiba di Chubu Airport Nagoya, kami bergerak ke Nagoya Station di bandar. Di sana kami akan menaiki tren antara bandar menuju ke Osaka di mana kami akan menginap.

Sampai di Nagoya Station dimana pejapat Japan Railways terletak, tugas pertama menukar JR Pass Exchange Order dengan JR Pass yang sebenar.

Kemudian barulah dengan menggunakan pass tersebut kami menaiki tren shinkansen dari Nagoya Station ke Shin Osaka (osaka). Jarak perjalanan saya tak pasti tetapi perjalanan melebihi 1 jam kalau tak silap.... 1 jam dengan kelajuan 320km/j beb...

JR Pass ni ada hadnya. Semua tren boleh naik kecuali Mizuho dan Nozomi.. penjimatan dengan pass ni memang banyak. Misalnya perjalanan dari Tokyo ke Osaka adalah hampir RM500 kalau tak silap sehala jika beli tiket biasa.... boleh check rate di www.hyperdia.com.

Atas Shinkansen menuju ke Osaka.

Sampai sahaja di Shin-Osaka, kami melompat ke tren local ke station Osaka dan menuju ke Shin-Imamiya dimana tempat penginapan kami terletak di depan stesen tu. Letak beg, ada geng-geng yang tak cukup tidur surrender awal hahahhhaaha... tinggal saya, aziz dan feroz masih bertahan. jam ketika itu dah hampir jam 4 petang, kami nekad untuk keluar berjalan di sekitar bandar Osaka.

Tiada Universal Studio atau Hard Rock Cafe mahupun Osaka Castle, ini adalah trip ham radio!

Destinasi pertama, Nipponbashi tetapi kawasan di Denden Town.

Bapak sibuk Denden Town.

Kawasan ini merupakan tempat ke dua syurga peminat hobi elektronik di jepun selepas akihabara. Ia tak ubah seperti Yongsan Town di Seoul yang menempatkan kedai-kedai menjual gadget-gadget dan komponen elektronik di Osaka. Dari hotel kami hanya 5 minit berjalan kaki, tapi nak cuba local subway kononnya nak faham sistem local tren... kena caj ¥180 adoii.. takpa pengalaman hahahaha... 1 stesen ajer stop iaitu Ebisucho.

Keluar dari Exit 1A atau 1B.. terus dihadapan kami ialah Den Den town. Tiba-tiba kami jadi gilaa... hehehehe...

Singgah di kedai yang pertama yang menjual hobi Short Wave Listening, Flight Simulator dan Radio Amatur.

Headphone idaman geng2 SWL.

Microphone ajer dan cecah RM2K.. fuh

Sistem ACAR kalau tak silap dalam melaporkan kedudukan pesawat. Bagi kaki monitor flight movement.

Flight Simulator 1, kalau nam cuba kena bayar.

Flight simulator, boles order kalau berminat.

Aksesori simulator juga ada dijual

Radio bagi tujuan SWL

Satu lagi radio SWL.

CW key bagi peminat...

Lagi antara koleksi CW key yang dijual.

Berkilat! Seperti duit yen nya juga.

Secara tidak sengaja ternampak risalah ham radio festival yang akan kami pergi lusa nanti.

Wifi jenama ICOM. Tak pasti samada sebahagian dari option transceiver.

Yaesu FTDX1200 yang dipamerkan.

Kenwood TS590... idaman...

FTDX5000.. atas batu beb...

Ini lah rupanya kedai yang menggabungkan 3 hobi bawah 1 bumbung.

Abang aziz dan feroz mahu mencari koleksi tube transceiver. Alamak.... saya tak pasti mana satu kedai yang menjual tube tertentu lagi2 model tube yang boleh dikira rare....

Apakah kami berjaya menemuinya?